Tworzenie nazwy dla firmy i produktów

Dobrze dopasowana nazwa dla firmy lub produktu szybciej utrwala się w świadomości klienta. Generuje również niższe koszty na jej promocję.
Tworzenie nazw (ang. naming) opiera się na stworzeniu unikalnej nazwy (firmy, produktu, usługi), która w połączeniu ze skojarzeniami Klienta wpływa na zapamiętywalność i świadomość marki.

Dlaczego tworzenie nazw jest ważne

Rozpoczynając swój biznes, każdy przedsiębiorca chciałby z dnia na dzień osiągnąć sukces, być rozpoznawalnym i zarabiać miliony. Trzeba zdawać sobie sprawę, że droga do gwiazd często jest upstrzona cierniami. Stworzenie odpowiedniej nazwy jednak może tę drogę znacznie wygładzić. Jeżeli już na etapie tworzenia nazwy postaramy się, by zadanie to wykonać rzetelnie, to nie tylko unikniemy w przyszłości kłopotów prawno-marketingowych, ale zyskamy również solidną podstawę do wykreowania silnej i rozpoznawalnej marki.

Co zyskujemy dzięki dobrej nazwie firmy?

Przede wszystkim oryginalne, sugestywne i dopasowane oznaczenie naszego przedsiębiorstwa. Nasi potencjalni klienci i partnerzy biznesowi w większości przypadków właśnie z nazwą przedsiębiorstwa mają pierwszy kontakt. Pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz, warto więc zainwestować w to, by nazwa firmy czy produktu wzbudzała w odbiorcach tylko pozytywne uczucia. Na rynku istnieje niezliczona ilość firm. Odpowiednia nazwa firmy pozwoli jej się wyróżnić na rynku. Zauważalność nazwy firmy to połowa sukcesu, dlatego też przedsiębiorstwa prześcigają się w tworzeniu nazw, które zdają się krzyczeć lub w inny sposób się wyróżniać – ważne, by klient docelowy zauważył tę jedną markę spośród rynkowego szumu.
Stworzenie unikatowej nazwy firmy powinno być podporządkowane prawu. Prawo – zarówno polskie, jak i międzynarodowe – wykształciło określone regulacje dotyczące tworzenia nazw dla firm. Ma tutaj znaczenie zarówno charakter organizacyjno-prawny przedsiębiorstwa, jak i samo brzmienie nazwy oraz to, czy nie narusza praw innych podmiotów.
Jeżeli powyższe warunki są zachowane, możliwe jest zastrzeżenie znaku towarowego, jakim jest nazwa firmy produktu lub usługi. W Urzędzie Patentowym Rzeczpospolitej Polskiej, czy też w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Ochrony Własności intelektualnej. Dzięki temu nasz znak towarowy uzyska dodatkową ochronę prawną, dzięki której skuteczniej wyegzekwujemy nasze prawa, jeśli inny podmiot nieuczciwie skorzysta z zastrzeżonej przez nas nazwy.
Sugestywność i dopasowanie nazwy firmy bezpośrednio przekłada się na pozyskanie klientów. Odpowiednio stworzona nazwa firmy powinna nie tylko odpowiadać przedmiotowi działalności firmy, ale także trafiać z przekazem do określonej grupy docelowej klientów – skonkretyzowanej, w poprzedzających cały proces badaniach. Dzięki temu skuteczność strategii marketingowej będzie znacznie bardziej efektywna.

Jaka powinna być chwytliwa nazwa dla firmy?

Każdy twórca nazwy dla firmy powinien dążyć do uzyskania efektu oryginalności w każdym aspekcie. Specjaliści od namingu (proces tworzenia nazw) nie boją się szukać nowych rozwiązań i często wychodzą po za schemat, by uzyskać pożądany efekt. Mimo to jest kilka cech, które powinny charakteryzować każdą nazwę. Stanowią one pewien utarty kanon, który się sprawdza i zapewnia nazwie wszystkie zalety opisane w poprzedzającym akapicie. Chwytliwa nazwa dla firmy powinna być:

  • Unikatowa - oryginalność nazwy wyróżni firmę wśród konkurencji i sprawi, że nikt nie zarzuci nam bezprawne użycie cudzego znaku towarowego używanego już przez inny podmiot,
  • Dopasowana - nazwa firmy dopasowana do profilu działalności oraz do grupy odbiorców oferty – naszych klientów, zapewni dwustronną interakcję i będzie stanowić swojego rodzaju most między firmą i klientami,
  • Prosta - proste nazwy firm są znacznie bardziej zapamiętywane przez konsumentów. Zaletą prostej nazwy dla firmy jest to, że w razie wejścia na zagraniczne rynki, inne narodowości będą w stanie ją wymówić
  • Bezpieczna - odpowiednia nazwa dla firmy musi być zgodna z przepisami prawa. To oznacza, że poza unikalnością oznaczenia, powinna wskazywać bezpośrednio, czym się zajmuje przedsiębiorstwo lub kto jest właścicielem biznesu. W innym razie możemy być posądzeni o wprowadzanie konsumentów w błąd.

Chwytliwa nazwa firmy powinna spełniać szereg różnych uwarunkowań narzuconych przez praktykę, rynek, branżę oraz przepisy prawa. Wiele osób widząc poszczególne nazwy firm i produktów nie zdaje sobie sprawy jak wiele analiz, badań i pracy kryje się za stworzeniem tego konkretnego oznaczenie, do którego większość nie przybiera większego znaczenia, bezwiednie ulegając sile perswazji i poddając się ukrytemu przekazowi ukrytemu przez specjalistów od namingu w brzmieniu oznaczeń.

Proces tworzenia nazw dla firm i produktów

Warto wiedzieć, jak tworzyć nazwy dla firmy i produktów. Dokładne zrozumienie całego procesu to podstawa zrozumienia tego, dlaczego na świecie niektórzy przedsiębiorcy niejednokrotnie płacą za usługę tworzenia nazw gargantuiczne kwoty. Specjalnie odkrywamy rąbka tajemnicy i przedstawiamy elementy procesu namingowego:

  1. Baza pomysłów na nazwę
    W pierwszej kolejności należy siąść do laptopa lub chwycić kartkę i długopis i spisać wszystkie pomysły na nazwę dla firmy czy produktu, jakie przyjdą nam do głowy. Natchnienia można szukać dosłownie wszędzie. Mitologia, bajki i baśnie, literatura piękna, proza, encyklopedia czy Internet, to zaledwie cząstka źródeł, do których można sięgać przy tworzeniu bazy nazw dla firm.
  2. Selekcja nazw
    Kiedy mamy stworzoną obszerną bazę z propozycjami nazw dla firmy lub dla produktu, przeprowadza się selekcję. Chodzi o wykluczenie wyrażeń, które nie mogą być nazwami, ponieważ nie spełniają warunków określonych przez prawo lub są już zajęte przez inne firmy. Pozostawiamy kilka opcji.
  3. Analiza dostępności i znaczenia
    Ten etap stanowi niejako kontynuację punktu poprzedniego. Propozycje nazw, które zostawiliśmy, należy sprawdzić pod kątem dostępności, w określonych bazach danych znaków towarowych oraz dostępności nazw domen internetowych. Ta analiza wyklucza na ogół kilka opcji a te nazwy, które zostaną muszą być sprawdzone, jeżeli chodzi o znaczenie w obcych językach. Wiele firm przekonało się, ile kosztuje nieodpowiednie stworzenie nazwy firmy i pominięcie tego kroku. Niewiele mówiąca w naszym kraju nazwa samochodu Audi e-Tron we Francji wzbudziła sporo sensacji ze względu na brzmienie nazwy modelu, oznaczającego tyle, co polski wyraz „kupa”.
  4. Wybór najlepszej nazwy dla firmy
    Na koniec wystarczy wybrać najlepsze oznaczenie dla firmy lub produktu spośród pozostałych nam możliwości. Bierze się tu pod uwagę zapamiętywalność nazwy. Na zróżnicowanej próbie sprawdza się, którą nazwę najlepiej zapamiętają respondenci. Bierze się tu również pod uwagę to, która nazwa wywołuje najsilniejsze konotacje z reprezentowanym biznesem.

Przedstawione powyżej etapy tworzenia nazw to zaledwie wybrana część całego procesu, przeprowadzanego przez specjalistów w profesjonalnych agencjach namingowych. Po za zaangażowaniem czasu i sił niezbędne jest tu posiadanie wiedzy z zakresu prawa, marketingu i psychologii. Wymaga to również ciągłego rozwoju i edukacji z zakresu działania i charakterystyki poszczególnych branż, których dotyczą wykonywane projekty.

Podsumowanie

Nazwa zawiera się w każdym komunikacie dotyczącym marki – widnieje na opakowaniu, pada w rozmowach prowadzonych przez sprzedawcę, w reklamie, efektach działań PR. W związku z tym nie wolno jej lekceważyć, gdyż powielana w dużej ilości komunikatów wpływa na kształtowanie wizerunku całego przedsiębiorstwa, właściciela i każdego aspektu związanego z działaniem firmy. Odpowiednio stworzona nazwa firmy zapewniła sukces wielu firmom. Może w przyszłości to Twoja firma zdobędzie pozycję lidera na rynku – zadbaj, by reprezentowała ją wtedy godna nazwa.

Chętnie odpowiemy na wszelkie pytania związane z tą usługą. Prosimy wypełnić formularz kontaktowy.

Dowiedz się więcej ›‹ Schowaj opis
  • Inubi

    Nazwa produktu, linia perfum dla kobiet i mężczyzn, identyfikacja wizualna

    Inubi - chwytliwa nazwa firmyKlient: Inubi
  • Taider

    Nazwa produktu, system nawigacji GSM dla żeglarstwa śródlądowego, identyfikacja wizualna

    TaiderKlient: Taider
  • Kompetika

    Nazwa firmy, agencja doradztwa personalnego, identyfikacja wizualna

    Kompetika - nazwa firmyKlient: Kompetika
  • Chemilac

    Nazwa produktowa, środki chemiczne do naprawy pęknięć w betonie, identyfikacja wizualna

    ChemilacKlient: Chemilac
  • Brant

    Nazwa hotelu i restauracji, identyfikacja wizualna

    BrantKlient: Hotel Brant
  • Platu

    Nazwa spółki, międzynarodowa firma świadcząca usługi korepetycji, identyfikacja wizualna

    Platu - nazwa firmyKlient: Platu
  • Invea

    Nazwa sklepu internetowego z wyposażeniem wnętrz, identyfikacja wizualna

    Invea - tworzenie nazwKlient: Invea
  • Aquedis

    Nazwa produktowa, wynajem sprzętu do odwadniania wykopów budowlanych

    Aquedis - nazwa dla firmyKlient: Aquedis
  • ProfiHouse

    Nazwa spółki, firma doradcza w zakresie zarządzania projektami inwestycji budowlanych, identyfikacja wizualna

    ProfiHouse - projektowanie nazwKlient: Profihouse
  • Nanq

    Nazwa certyfikatu jakości dla produktów wykonanych na poziomie dokładności "NANO", identyfikacja wizualna

    Nanq - ciekawa nazwKlient: JG Service
  • Advercity

    Nazwa spółki i rebranding logo, agencja reklamy zewnętrznej, identyfikacja wizualna

    Advercity - nazwa firmyKlient: Advercity
  • Dekordia

    Nazwa dla sklepu internetowego oferującego produkty w zakresie aranżacji wnętrz

    DekordiaKlient: Dekordia
  • Secra

    Nazwa produktu (kask ochronny), branża energetyczna, identyfikacja wizualna

    SecraKlient: Secra
  • Vidze

    Nazwa produktu, platformy służącej do streamingu video, identyfikacja wizualna

    Vidze- nazwa dla firmyKlient: Vidze
Zapytaj o wycenę Skorzystaj z formularza kontaktowego
zobacz także: www.promoship.pl